Moduuli 2 (22.9.-19.10.2025)
Luova tuotesuunnittelu I: polku ideasta tuotteeksi
Laajuus: 2 op
Ajankohta: pe-la 26.-27.9., 3.-4.10. ja 17.-18.10.2025, perjantaisin klo 17:00-20:30 ja lauantaisin klo 10:00-15:00
Toteutustapa: lähiopetus (30 t), ohjattu itsenäinen etäopiskelu (24 t)
Sisältö ja tavoitteet: Kurssilla paneudutaan luovan tuotesuunnittelun prosessiin ja käydään vaiheittain läpi visuaalisen idean kehittäminen valmiiksi kaupalliseksi tuotteeksi: asusteeksi, vaatteeksi, painotuotteeksi, sisustusesineeksi jne. Opintojakson käytyään osallistuja tuntee tuotesuunnittelun vaiheet ja osaa suunnitella omien taiteellisten töidensä tuotteistamisen prosessin.
Kohderyhmä: Opintojakso sopii erityisesti taiteentekijöille, jotka haluavat vahvistaa omaa osaamistaan ja laajentaa työskentelyään kaupallisen toiminnan suuntaan.
Opettaja: graafinen suunnittelija, kuvittaja Noora Huppunen. Tutustu Nooran töihin täällä: Suunnittelutoimisto Hood
Opintomaksu: 300 €, laskutetaan 1-3 erässä
Ilmoittautuminen: 5.9.2025 mennessä. Kurssi toteutetaan osallistujien vähimmäismäärän täyttyessä. Opisto ottaa ilmoittautuneisiin yhteyttä ilmoittautumisajan päätyttyä. Siirry tästä ilmoittautumiseen.
Moduuli 3 (27.10.-23.11.2025)
Erotu brändillä! Visuaalisen tuote- ja palvelusuunnittelun ABC
Laajuus: 1 op
Ajankohta: pe-la 7.-8.11. ja 21.-22.11.2025, perjantaisin klo 17:00-20:30 ja lauantaisin klo 10:00-15:00
Toteutustapa: lähiopetus (20 t), ohjattu itsenäinen etäopiskelu (7 t)
Sisältö ja tavoite: Opintojaksolla paneudutaan tunnistettavan brändin suunnittelun perusteisiin: logon, värien, typografian ja kuvien johdonmukaiseen käyttöön. Lisäksi tutkitaan brändi-ilmeen yhteyttä yrityksen toiminta-ajatukseen ja arvoihin. Opintojakson suoritettuaan osallistuja osaa suunnitella yrityksensä visuaalista kokonaisilmettä ja sen toteutumista eri viestintäkanavissa.
Kohderyhmä: Opintojakso sopii erityisesti itsenäisille yrittäjille tai pienyrityksissä työskenteleville viestinnästä vastaaville henkilöille, jotka haluavat oppia luomaan ammattimaisen ja uskottavan brändin ilman suurta budjettia ja ostopalveluita.
Opettaja: graafinen suunnittelija, kuvittaja Noora Huppunen. Tutustu Nooran töihin täällä: Suunnittelutoimisto Hood
Opintomaksu: 200 €, laskutetaan 1-2 erässä.
Ilmoittautuminen: 17.10.2025 mennessä. Kurssi toteutetaan osallistujien vähimmäismäärän täyttyessä. Opisto ottaa ilmoittautuneisiin yhteyttä ilmoittautumisajan päätyttyä. Siirry tästä ilmoittautumiseen.
Moduuli 4 (24.11.-21.12.2025)
Linjakkaasti somessa! Sosiaalisen median visuaalinen suunnittelu
Laajuus: 1 op
Ajankohta: avoin
Toteutustapa: lähiopetus (20 t), ohjattu itsenäinen etäopiskelu (7 t)
Sisältö ja tavoitteet: Opintojaksolla käydään läpi värien, typografian ja sommittelun perusteita eri sosiaalisen median kanavien näkökulmasta ja opitaan luomaan visuaalisesti yhtenäistä ja houkuttelevaa sisältöä someen. Suunnittelun työkaluina sovelletaan helppokäyttöisiä ja edullisia ohjelmia kuten Canvaa. Opintojakson suoritettuaan osallistuja tuntee työkaluja ja hallitsee taitoja, joilla sosiaalisen median julkaisujen visuaalista ilmettä on mahdollista kehittää ja hallita omatoimisesti ja kustannustehokkaasti.
Kohderyhmä: Opintojakso soveltuu erityisesti pienyrittäjille ja muille somesisällön tuottajille, joilla ei ole graafisen suunnittelun koulutusta tai työtaustaa ja jotka haluavat kehittää somekanaviensa visuaalista ilmettä ammattimaiseen ja vaikuttavampaan suuntaan.
Opettaja: avoin
Opintomaksu: 200 €, laskutetaan 1-2 erässä.
Ilmoittautuminen: 7.11.2025 mennessä. Kurssi toteutetaan osallistujien vähimmäismäärän täyttyessä. Opisto ottaa ilmoittautuneisiin yhteyttä ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kevät 2026
Julkaisemme kevään ja kesän 2026 moduulien tietoja elo-syyskuusta 2025 alkaen.