Moduuli 2 (22.9.-19.10.2025)
Visuaalinen ABC: väri, muoto ja sommittelu
Laajuus: 3 op
Ajankohta:
Toteutustapa: päiväopetus + ohjattu itsenäinen työskentely
Sisältö ja tavoitteet: Opintojakso tarjoaa monipuolisen johdannon visuaalisen ilmaisun perusteisiin: väreihin, muotoihin ja sommitteluun. Käytännön harjoitusten ja keskustelujen kautta opitaan hahmottamaan värien suhteellisuutta, sommittelun dynamiikkaa ja muotojen ilmaisullisia mahdollisuuksia. Lisäksi syvennytään klassisiin väriteorioihin. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee visuaalisen ilmaisun perusteita ja osaa soveltaa niitä omassa taiteellisessa työssään.
Kohderyhmä: Opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat oppia ymmärtämään visuaalisen kielen elementtejä ja niiden keskinäisiä suhteita oman taiteellisen kehityksensä tukena.
Moduuli 3 (27.10.-23.11.2025)
Kuvittamisen ABC: tekniikat, tyyli ja ammatin alkeet
Laajuus: 3 op
Ajankohta:
Toteutustapa: päiväopetus + ohjattu itsenäinen työskentely
Sisältö ja tavoitteet: Opintojakso tarjoaa kattavan johdatuksen kuvituksen maailmaan: tekniikoihin, ilmaisukeinoihin ja visuaaliseen tarinankerrontaan. Opetuksessa käydään läpi perinteisiä ja digitaalisia kuvittamisen menetelmiä, tutkitaan tyylien variaatiota ja harjoitellaan kuvan ja tekstin yhteispeliä. Samalla perehdytään kuvitusalan käytäntöihin ja työskentelyyn ammatinharjoittamisen näkökulmasta. Opintojakson suoritettuaan osallistuja hallitsee kuvitustyön perusteet ja erilaisia tekniikoita ja työtapoja sekä tuntee ammattimaisen kuvittajan työnkuvan.
Kohderyhmä: Opintojakso sopii aloitteleville ja jo pidemmälle ehtineille piirtäjille, jotka haluavat kehittää kuvitustaitojaan ja tutustua kuvittamisen ammattialaan.
Opettaja:
Hahmosuunnittelu: ideoinnista valmiiksi hahmoiksi
Laajuus: 3 op
Ajankohta:
Toteutustapa: päiväopetus + ohjattu itsenäinen työskentely
Sisältö ja tavoitteet: Opintojaksolla perehdytään hahmon luomisen prosessiin: ideoinnista ja luonnoksista valmiiseen, elävään ja ilmeikkääseen hahmoon. Käydään läpi keskeiset hahmosuunnittelun vaiheet: rakenteen ja persoonan määrittely, piirtotekniikat ja visuaalinen tarinankerronta. Harjoitustöiden avulla opitaan luomaan hahmoja eri medioihin kuten sarjakuvaan, animaatioon, peliin tai julkaisun kuvittamiseen.
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat sarjakuvapiirtäjille, kuvittajille, game artista ja animaatiosta kiinnostuneille sekä muille piirtäjille, jotka haluavat syventää hahmosuunnittelun taitojaan.
Moduuli 4 (24.11.-21.12.2025)
Peli- ja animaatiomaailmat
Laajuus: 3 op
Ajankohta:
Toteutustapa: päiväopetus + ohjattu itsenäinen työskentely
Sisältö ja tavoitteet: Opintojaksolla keskitytään konseptitaiteen perusteisiin, erityisesti pelien ja animaatioiden visuaalisten elementtien suunnitteluun. Harjoitustöiden avulla opitaan kehittämään hahmoja, ympäristöjä ja visuaalisia teemoja, jotka tukevat tarinaa ja tunnelmaa. Jaksolla opitaan digitaalisten työkalujen käyttöä sekä menetelmiä, joiden avulla ideat ja luonnokset on mahdollista kehittää valmiiksi konsepteiksi.
Kohderyhmä: Opintojakso sopii kaikille, jotka työskentelevät pelisuunnittelun, animaation tai graafisen suunnittelun parissa ja haluavat kehittää konseptitaiteen taitojaan.
Opettaja:
Kevät 2026
Julkaisemme kevään ja kesän 2026 moduulien tietoja elo-syyskuusta 2025 alkaen.
Tutustu myös kuvataiteen ja visuaalisen viestinnän opintojaksoihin.
Kuvataiteen koulutuskalenteri | Visuaalisen viestinnän koulutuskalenteri