moderni juna liikkeellä jossakin Euroopassa auringonlaskun aikaan

Vihreämmin liikkeellä Euroopassa

Hanketyöntekijä Marko Riikkula osallistui toukokuussa 2025 Saksan Lüneburgissa TCA-seminaariin, jonka teemana oli Green Erasmus: A contribution to Europe’s green transition.

Kestävyys ja vastuullisuus on yksi Lahden kansanopiston strategian kulmakivistä.

Pitkien välimatkojen vuoksi matkustaminen Suomesta Keski-Eurooppaan saattaa olla hankalaa, joten tavallisesti yksinkertaisinta on valita lentäminen. Tultuaan valituksi seminaarin osallistujaksi Marko päätti kuitenkin testata tapaamisen teeman mukaista kestävämpää matkustustapaa.

Vihreä liikkuminen, ainakin Keski-Euroopan pohjoisiin osiin matkatessa ei ole mahdotonta, vaikka aluksi siltä tuntuisi. Laivaliikennettä ei lueta Erasmus+ -ohjelmassa vihreäksi matkustamiseksi, mutta kun matkan kokonaispituudesta (meno-paluu) yli puolet liikutaan junalla tai bussilla, sen katsotaan olevan vihreää, hieman suurempaan tukeen oikeuttavaa matkustamista.

Etualalla hymyilevä henkilö, taustalla Ruotsin-laiva Tukholman satamassa
Laiva toi Markon Helsingistä Tukholmaan

Erilaisia bussi- ja junayhteyksiä selviteltyään Marko totesi, että järkevintä oli matkustaa Saksaan Tukholman kautta, ensin laivalla ja sitten junalla. Valinta osui Helsingistä lähtevään lauttaan; se mahdollisti jatkamisen yöjunalla, joka korvasi majoittumisen hotelliin. Mikäli yöjunailu ei olisi kiinnostanut, vaihtoehtona olisi ollut matkustaa Turun laivayhteyden avulla heti aamusta Tukholmasta eteenpäin kohti etelää ja parhaimmillaan ehtiä illaksi Pohjois-Saksaan ja hotelliin majoittumaan.

Markon matka kotoa Lahdesta Lüneburgiin kesti yhteensä noin puolitoista vuorokautta. ”Matkan aikana pystyin sekä nauttimaan matkanteosta ja maisemista että tekemään töitä. Suunnittelin etukäteen työtehtävät ja latasin tarvittavat dokumentit varmuuden vuoksi koneelle, ja siten pystyin hyvin keskittymään hommiin matkan eri vaiheissa. Netti toimi valtaosan ajasta erinomaisesti.”

Marko kiittelee Green Erasmus -seminaarin toteutusta ja antia. ”Parasta oli keskustelut ja tapaamiset uusien ihmisten kanssa. Oli ajatuksia herättävää kuulla millaisia mietteitä, ideoita, hankkeita ja tulevaisuudensuunnitelmia erilaisista organisaatioista tulevilla ihmisillä on, kun teemana on kestävän kehityksen edistäminen ja ilmastonmuutoksen torjuminen”. Erityisesti pienryhmissä käydyt pohdinnat kestävyyden toteutumisesta projektin eri vaiheissa tuottivat ideoita ja oivalluksia.

TCA-seminaarin osallistujia ryhmätyössä
Marko Riikkulan mielestä seminaarin parasta antia oli työskentely pienryhmissä.

Marko kertoo jatkavansa yhteydenpitoa ja hankkeiden suunnittelua Lüneburgissa solmimiensa kontaktien kanssa. ”Kokonaisuudessaan kokemus oli siis erittäin hyödyllinen ja antoi eväitä sekä omaan tekemiseen että organisaation kehittämiseen.”

Vihreä matkustaminen onnistui sujuvasti ja joutuisasti. ”Kun matkustatte seminaareihin tai kun hankkeissa liikutaan tapaamisiin, suosittelen lämpimästi harkitsemaan mahdollisuutta matkustaa maata pitkin.” Marko neuvoo paneutumaan reittien ja aikataulujen tutkimiseen ajatuksen kanssa ja avoimin mielin. ”Vaikka maata pitkin matkustaminen äkkiseltään tuntuisi vaivalloiselta vaihtoehdolta, aina se ei sitä ole. Laivalla töitä voi tehdä merimaisemista nauttien ja esimerkiksi Tukholmasta löytyi useita kahviloita, joissa työskentely kahvikupin ääressä oli mahdollista ja sallittua. Jopa yöjunassa matkustaminen oli yllättävän rentoa ja rauhallista.”

Paluumatkalla Marko viivähti omalla ajallaan Tukholmassa ja sai siten mahdollisuuden nauttia työmatkan yhteydessä myös vapaa-ajasta ilman velvollisuuksia.

Auringonlasku merellä laivan kannelta kuvattuna
Laivamatkustamisessa voi yhdistää työnteon ja maisemista nauttimisen.

 

Teksti: Marko Riikkula, Leena Mattila
Kuvat: Marko Riikkula; sivun yläosan kuva iStock by Getty Images, Say-Cheese

Pin It on Pinterest