Non scholae sed vitae – ei koulua, vaan elämää varten
Kansanopistoliikkeen perustaja, tanskalainen N. F. S. Grundtvig (1783-1872) piti kansanopiston pääasiallisena tehtävänä valistaa ja sivistää nuorisoa sekä avartaa heidän maailmankuvaansa.
Grundtvigilaisessa Lahden kansanopistossa koulutuksen järjestämistapoja ja opetussuunnitelmia on useita. Kaikille koulutuksille yhteistä on halu vahvistaa vuorovaikutusta eri-ikäisten ja eri kulttuureista tulevien oppijoiden välillä ja luoda siihen turvallinen ja kannustava oppimisympäristö. Opetuksessa pyritään toteuttamaan Grundtvigin ajatusta elävän sanan koulusta elämää varten. Opiskelija ei vain vahvista tietojaan ja taitojaan, vaan kehittyy oppijana ja itsensä ilmaisijana sekä aktiivisena oman elämänsä suunnittelijana ja ohjaajana.
Opettajan roolissa korostuu oppilaan itseohjautuvuuden, asioiden syvällisen ymmärtämisen ja reflektoinnin jatkuva tukeminen.